Publications
LISTE COMPLETE DES PUBLICATIONS 1975-2010
A) LIVRES
1981
1.
The Treatise of the Pool al-Maqâla al-Hawdiyya by ‘Obadyah b. Abraham b.Moses Maimonides, edited for the first time from a manuscript in the Bodleian library, Oxford and Genizah fragments, translated by Paul Fenton with a Preface by Prof. G. Vajda, Londres (The Octagon Press), 1981, xvi + 146 + 27 fols texte judéo-arabe + 3 facs.(2e impression 1995).
1987
2. David b. Josué Maïmonide,
Al-Murshid ila t-Tafarrud wal-Murfid ila t-Tajarrud,
Doctor ad Solitudinem et Ductor ad Simplicitatem, Edition du texte judéo-arabe avec une traduction hébraïque annotée, précédée d'une introduction, Jérusalem (Université Hébraïque de Jérusalem, Société Meqisé Nirdamim), 1987, in-8°, 56 + 114 pages.
3. Obadyah et David Maïmonide,
Deux Traités de Mystique Juive, Paris (Verdier), 1987, in-8°, 335 pages.
1989
4.
Published Material from Cambridge Genizah Collections : A Bibliography, 1896-1980, edited by S. Reif assisted Paul Fenton, Cambridge, Cambridge University Press, 1989, in-4°, 608 pages.
1991
5.
A Handlist of Judeo-Arabic Manuscripts in Leningrad, A Tentative Hand-List of Judeo-Arabic Manuscripts in the Firkovic Collections, compiled by P.B. Fenton, Institut Ben-Zvi, Jérusalem, 1991, in-8°, XVI + 152pp. (en hébreu).
6.
Bibliographie de l'oeuvre de Georges Vajda, précédée d'un essai biographique, , Louvain-Paris (Collection de la Revue des Etudes Juives), 1991, in-8°, 130pp.
7. Judah b. Nissim Ibn Malka,
Judaeo-Arabic Commentary on the Pirqey Rabbi Eli'ezer with a Hebrew Translation and Supercommentqry by Isaac b. Samuel of Acco, edited from MSS by Paul B. Fenton, Jérusalem, 1991, in-8°, 60pp.
1996
8. Ibn 'Arabi,
La production des cercles, traduit et présenté par Paul Fenton et MauriceI Gloton, Paris, (Editions de l'Eclat), 1996, XLVII+46pp.
1997
9.
Philosophie et exégèse dans le Jardin de la métaphore de Moïse Ibn ‘Ezra, philosophe et poète andalou du XIIe siècle, Leyde (Etudes sur le Judaisme Médiéval, Brill), 1997, XVI +460pp.
2000
10. P. Fenton et R. Gœtschel (éds.),
Ecriture et expérience mystiques dans les religions monothéistes, Leyde, Brill, 2000.
2002
11. Séfer Yesirah, o
u le Livre de la Création, exposé de cosmogonie hébraïque ancienne, Paris, 2002, 135pp.
12. G. Vajda et P. Fenton,
Le Commentaire sur le Livre de la Création de Dunash ben Tamîm de Kairouan, Paris-Louvain, 2002, 250pp.
2004
13. Joseph b. Abraham Ibn Waqâr,
Sefer shorshey ha-qabbâlâh, Principles of the Qabbalah, Los Angeles, 2004, 2+194 pp.
2008
14. Juda Ibn Malka,
La Consolation de l’expatrié spirituel, Paris, Ed. De l’éclat, 2008, 189pp.
2009
15. Juda al-Harizi,
The Book of Pearls, transl. into English by P. Fenton, Jérusalem, 2009, 120pp.
B) TRADUCTIONS
16. Bat Yeor,
The Dhimmi, translated by P. B. Fenton and D. Littman, New York (Associated University Press), 1984, in-8°, 444 pages.
C) ARTICLES
1975
1."Les
baqqashôt d'Orient et d'Occident, un aperçu historique et descriptif",
REJ CXXXIV (1975), 101-121.
2."Le
Minhâj ad-dukkân d'Abû l-Muna Da'ûd al-Isrâ’îlî : contribution à l'histoire de la pharmacologie",
Revue de l'Histoire de la Médecine Hébraïque CXV (1975), 105-109.
1976
3. "Gleanings from Moses Ibn ‘Ezra's
Maqâlat al-hadîqa",
Sefarad XXXVI (1976), 285-298.
1977
4. Compte rendu : G.Vajda,
L'abrégé du Commentaire de Juda ben Nissim Ibn Malka sur le Livre de la Création, Ramat-Gan 1974,
REJ CXXXVI (1977), 245-246.
1978
5. Compte rendu : I.Adler,
Hebrew Writings Concerning Music, Munich 1975,
REJ CXXXVII (1978), 431-432.
1980
6. "L'original arabe de la responsum concernant la musique du Ga'on Shemuel ben ‘Ali de Baghdad",
Tazlil, Etudes de Musique et de Bibliographie XI (1980), 12-13.
7. "Un nouveau fragment des Responsa de Maïmonide",
Tarbiz XLIX (1980), 205-207.
8.
Ahmiyyat al-ganîzâh al-qâhiriyya li-ta’rîkh at-tibb, Journal for the History of Arabic Science IV (1980), 295-298.
9. "The importance of the Cairo Genizah for the History of Medecine",
Medical History XXIV (1980), 347-348
10."L'importance de la genizah du Caire pour l'histoire de la médecine",
Revue d'Histoire de la Médecine Hébraïque CXXXII (1980), 21-22.
11. “Vajda György professzor”, in A. Scheiber, Evkönyv, Kiadja a Maghyr Izraelitàk Orszàgos Képviselete, 1979/80, pp. 146-150.
12. Compte rendu : H.Zafrani,
Poésie juive en Occident Musulman, Paris 1977,
REJ CXXX (1980), 153-158.
13. Compte rendu : Bat Ye'or,
Le Dhimmi, Profil de l'opprimé en Orient et en Afrique du Nord depuis la conquête arabe, Paris, 1980,
Wiener Library Bulletin XXXIII (1980), 75-76 (signé Yosef Yinnon).
1981
13. "Some Judaeo-Arabic Fragments by Rabbi Abraham ha-Hasid, the Jewish Sufi"
Journal of Semitic Studies XXVI (1981), 47-72.
15."Note à propos de la
genizah chez les musulmans",
Kiryat Sefer LVI (1981), 549-550.(en hébreu)
16."Du symbolisme des équinoxes dans la tradition hébraïque",
Etudes Traditionelles CCCCLXXIII (1981), 124-130 (signé Yosef Yinnon).
17. Compte rendu : N.Stillman,
The Jews of Arab Lands, Philadelphie, 1979,
JRAS (1981), p.201.
18. Compte rendu : Bat Ye'or,
Le Dhimmi, Paris 1980,
JRAS (1981), p.202
1982
19. "A Jewish Sufi on the Influence of Music",
YUVAL, Studies of the Jewish Music Research Centre IV (1982), 124-130.
Chapitre sur les proprietes spirituelles de la musique, tiré du manuel d'éthique de David Maïmonide,
al-Murshid ilä t-Tafarrud.
20."A Meeting with Maimonides",
Bulletin of the School of Oriental and African Studies XLV (1982), 1-4 + Pl. I-II.
21. "Note Annexe à l'article posthume de G.Vajda, Ecclésiaste XII, 2-7 interprété par un auteur juif d'Andalousie du XIe siècle",
JSS XXVII (1982), 45-46.
.
1983
21."De Quelques Attitudes Qaraïtes envers la Qabbale",
REJ CXLII (1983), 5-19.
22."Jewish Attitudes to Islam: Israel heeds Ishmael",
Jerusalem Quarterly XXIX (1983), 84-102.
23. Compte rendu : R.Goetschel,
Meir Ibn Gabbay et le Discours de la Qabbale Espagnole, Louvain, 1980.
BSOAS XLVI (1983), 339-340.
24. Compte rendu : A.Scheiber,
Geniza Studies, Hildesheim 1980,
Journal of Jewish Studies, XXXIV (1983), 220-221.
25.
"Tefillah le-rashût û-reshût la-tefillah : zûtot min ha-genizâh" (Prière pour les autorités et autorité pour la prière : textes de la genizah) Mi-Mizrah û-mi-Ma‘arab IV (Université de Bar-Ilan)(1983), 7-21 + facs.
.
1984
26."The Literary Legacy of David II Maimuni",
JQR LXXV (1984), 1-56.
1985
27. "Les manuscrits astrologiques de la genizah du Caire" in : J. Halbronn,
Le Monde Juif et l'Astrologie, Milan, 1985, Annexe I, i-xx + facs.
28. "The Arabic and Hebrew Versions of the
Theology of Aristotle " in : J.Kraye, W.Ryan, C.Schmitt (éds.),
Pseudo-Aristotle in the Middle Ages, Londres, (Warburg Institute), 1985, 240-263.
29."La Tombe du Messie d'Ismaël",
Pe'amim XXV (1985), 13-35 + photographies.
30."
‘Od ‘al Rabbi Hanan'el, gedôl ha-hasidim" (Nouveaux Documents sur Rabbi Îanan'el, le grand piétiste),
Tarbiz LV (1985), 77-107 (en hébreu).
31."La Première Conférence Internationale d'Etudes Judéo-Arabes",
REJ CXLIV, (1985), 187-189
1986
32."A Pietist Letter From the Genizah",
Hebrew Annual Review IX (1986), 159-167.
33. "Le
Taqwîm al-adyân de David Ibn al-Mâshita, nouvelle pièce de la controverse maïmonidienne en orient",
REJ CXLV (1986), 279-294.
34. "Deuxième conférence internationale de la Société d'études judéo-arabes",
REJ CXLV (1986), 289-392.
35. "Sous les Tentes de Qedar" (Compte rendu : B. Lewis,
Juifs en Terre d'Islam, Paris 1986),
Pardes IV (1986), 209-214.
1987
36. "La
hitbôdedût chez les premiers Qabbalistes en orient et chez les soufis"
in Prière, Mystique et Judaïsme (Colloque de Strasbourg, 1984), Paris, 1987, 133-158.
37. Compte rendu : G.Vajda,
La Transmission du savoir en Islam, London 1983.
REJ CXLVI (1987), 442-443.
38. Compte rendu : G. Vajda,
Etudes de théologie et de philosophie arabo-islamiques, London, 1986.
REJ CXLVI (1987), 442-443.
39. Compte rendu : M. Schreiner,
Gesammelte Schriften, Hildesheim, 1983.
REJ CXLVI (1987), 444-445.
40. Compte rendu : S.M. Stern,
Medieval Arabic and Hebrew Thought, Londres, 1986.
REJ CXLVI (1987), 445.
1988
41."Shabbetay Zebî and His Muslim Contemporary Muhammad an-Niyâzî",
Approaches to Judaism in Medieval Times, III (Brown Judaic Studies 134)(1988), 81-88.
42."Le Cri silencieux : Ismaël dans la Tradition juive",
Les Nouveaux Cahiers XCI (1988), 4-10.
43. "Le Pénitent : Ishmaël dans la Tradition Juive",
Actes du Colloque "L'autre dans la Tradition juive" Alliance Israélite Universelle,
Pardes VII (1988), 49-57.
44. Compte rendu : Sa'adya Gaon,
Commentaire sur le Sefer Yesira, Paris, 1986.
REJ CXLVII (1988), 455-456.
45. Compte rendu : W.Brinner et S. Ricks (éds.),
Studies in Islamic and Judaic Traditions, (éd. , Atlanta, 1986.
REJ CXLVII (1988), 462-463.
46. Compte rendu : H.Paper (ed.),
The Musä-nâma of R. Shim'on Hakham, Cincinnati, 1986.
REJ CXLVII (1988), p.480.
1989
47.
Qeta‘îm hadashîm me-ha-maqôr ha-‘arabî le-ferûsh Dunash ben Tamîm le-sefer yesiræh (Nouveaux Fragments de l'original arabe du commentaire de Dunash ben Tamîm sur le
Livre de la Création ),
'Alei Sefer XV (1989), 45-55 (en hébreu).
48."Carmoly et le dernier des Maïmonide",
REJ CXLX (1989), 367-375.
49. "Observation à propos de l'article de D. Wasserstein,"An Arabic Version of
Abôt I:3 from Umayyad Spain",
Arabica XXXVI (1989), p.113.
50.Compte rendu : N. Séd,
La Mystique cosmologique juive, Paris, 1980. JQR LXXIX (1989), 381-82.
1990
51."A Judaeo-Arabic
Commentary on the Haftarôt by Rabbi Hanan'el ben Shemu'el ha-Dayyan, Abraham Maimonides Father-in-Law",
Maimonidean Studies I (1990), 27-56.
52."La Hiérarchie des Saints dans la mystique juive et dans la mystique islamique"
in Studies in the Literaure of Jewish Thought presented to Rabbi Dr. A. Safran , (ed. M. Hallamish), Bar-Ilan University, Ramat-Gan, 1990, 49-73.
53. "Deux Traités musulmans d'amour divin en transmission judéo-arabe"
Arabica XXXVII (1990), 47-55.
54. "Persecuted Jewish Books",
Jagger Journal (University of Cape Town), X (1989-90), 56-62.
55."Judaeo-Arabic Literature"
in R. Young (éd.),
Religion, Science and Learning in the Abassid Period, vol. II, Cambridge, 1990, 461-476.
56. "Les Etudes de philosophie juive en France"
in : F. Alvarez-Pereyre et J. Baumgarten (éds.),
Les Etudes Juives en France, Paris, CNRS, 1990, 69-77.
57."A Document from the inner circle of Shabbateans in Adrianople",
Pe'amim XLIV (1990), 31-40 (en hébreu).
58. G. Vajda - P. Fenton, "Les Termes techniques des
Mutakallimûn dans les écrits de Yûsuf al-BaÒîr",
Daat XXVI (1990), 1-35 (en hébreu).
59. "Firkovitch, Abraham",
in : Blackwell Companion to Jewish Culture, Oxford, 1990, 231-32
60. "Nemoy, Leon",
ibid, 551.
61. "Oppenheim(er), David",
ibid, 557.
62. "Poznanski, Samuel",
ibid, 564.
63. "Rosenthal, Erwin",
ibid, 651.
64. "Vajda, Georges",
ibid, 771.
1991
65. "The Hierarchy of the Saints in Jewish and Islamic Mysticism",
Journal of the Muhyiddin Ibn 'Arabi Society X (1991), 12-34..
66. "En Marge du
Kitâb Kifâyat al-‘âbidîn "La Provision suffisante des serviteurs" de Rabbi Abraham ben Moïse Maïmonide",
REJ CL (1991), 385-405.
67. "The Literary legacy of Maimonides' Descendants",
in J.P. del Rosal (éd.),
Sobre la Vida y Obra de Maimonides, I Congreso internacional , Cordoue, 1991, 149-156.
68. Compte rendu : V.V. Lebedev,
Arabskie sochinenija v evReskoj grafike : Katalog rukopisej, Léningrad, 1987.
REJ CL (1991), 191-193.
69. Compte rendu : Vera Basch Moreen,
Iranian Jewry's Hour of Peril and Heroism, A study of Bâbâ Ibn Lu†fs Chronicle (1617-1662), New York-Jérusalem, 1987.
REJ CL (1991), 462-465.
70. Compte rendu : F. Lachower et I. Tishby,
The Wisdom of he Zohar, Oxford, 1989.
REJ CL (1991), 489.
71. Compte rendu : Dana's Edition of Abraham Maimuni's
Kifâyat al-‘âbidîn . JQR LXXXII (1991), 194-206.
1992
72."A Critique of Maimonides'
Guide by Daniel Ibn al-Mâshita" in J. Blau et S.C. Reif,
Genizah Research after Ninety Years : The Case of Judaeo-Arabic, Cambridge, 1992, 74-81.
73.
Qeta‘îm me-ha-Teologiyâh shel Aristô be-sefer ha-ma‘alôt le-Ibn Falqira' ("Passages from the
Theology of Aristotle in Ibn Falquera's
Sefer ha-ma‘alôt),
Daat XXIX (1992), 27-39. (en hébreu)
74. "La Synagogue qaraïte du Caire d'après un fragment historique provenant de la Genizah",
Henoch XIV (1992), 145-151.
75. "Deux écoles piétistes : Les hasidei Ashkenaz et les soufis juifs d'Egypte" in Sh. Trigano (éd.),
La Société juive à travers l'Histoire, I, Paris, Librairie Arthème Fayard, 1992, 200-225, 709-711 .
76. "Pèlerinage hassidique en Pologne contemporaine",
Pardès XV (1992), 7-88.
77. "Sépharade, la rencontre mystique" in D. Banon (éd.),
Inquisition et pérennité, Paris, 1992, 111-118.
78. "La "Tête entre les genoux", contribution à l'étude d'une posture méditative dans la mystique juive et islamique",
Revue d'Histoire et de Philosophie Religieuses LXXII (1992), 413-426.
79. "Anbadhuqlis (Pseudo-Empédocle)",
Encyclopédie philosophique universelle, Les Oeuvres philosophiques, Dictionnaire, Paris, (PUF), 1992, 392-393.
80. "Bahya (Ben Joseph) Ibn Paquda",
ibid., 416-417.
81. "Basîr, Joseph ben Abraham ha-Kohen al-",
ibid., 424.
82. "Ibn 'Aqnin, Joseph ben Judah",
ibid., 596.
83. "Ibn Ezra, Moïse",
ibid., 596-597.
84. "Ibn Falaquera, Shem Tob ben Joseph",
ibid., 597-598.
85. "Ibn Latif, Isaac ben Abraham",
ibid., 602-603.
86. "Ibn Malka, Judah ben Nissim",
ibid., 603.
87. "Ibn Motot, Samuel ben Sa'adiah",
ibid., 604-605.
88. "Ibn Tamîm, Dunash Abu Sahl",
ibid., 606.
89. "Ibn Waqar, Joseph ben Abraham",
ibid., 608-609.
90. "Maïmonide, Abraham",
ibid., 689.
91. "Maïmonide, David ben Josué",
ibid., 689-690.
92. "Al-Muqammis, David",
ibid., 718-719.
93. "Obadiah Maïmonide",
ibid., 690.
94. "Al-Qirqisani, Yusuf",
ibid., 789.
95. "Vajda, Georges",
ibid., 3812.
96. Compte rendu : M. Idel,
Studies in Ecstatic Kabbalah.
JQR LXXXII (1992), 525-527.
1993
97. "The Book of the Description of the Encompassing Circles",
in : S. Hirtenstein et M. Tiernan (éds.),
Muhyiddin Ibn Arabi, A Volume of Translations and Studies, Shafesbury (Element Books), 1993, 12-43. (Avec M. Gloton)
98. "A Mystical Treatise on Prayer and the Spiritual Quest from the Pietist Circle ",
Jerusalem Studies in Arabic and Islam (
Joshua Blau Jubilee Volume) , (1993), 1-40.
99."The State of Arabic Medicine at the time of Maimonides according to Ibn Jumay‘'s
Treatise on the Revival of Medecine (
Risâla as-salahiyya )",
in F. Rosner and S. Kottek,
Moses Maimonides, Physician, Scientist, and Philosopher, Northvale-London, 1993, 215-229, 270-271.
100. "Rabbi Makhluf Emsellem, alchimiste et Qabbaliste marocain",
Pe'amim LIV (1993), 92-123 (en hébreu).
101. "
Hashpa‘ôt sûfiôt ‘al ha-qabbâlâh be-Sefat",
Mahanayîm VI (1993), 170-179 (en hébreu).
102.
Perûsh Pirqey dê-Rabbî ’Eli‘ezer lê-Rabbî Yêhûdâh Ibn Malka ‘im tirgûm wê-hassagôt Rabbî Yishaq dê-min ‘Akkô (Le Gloses d'Issac d'Akko sur le commentaire arabe d'Ibn Malka sur le Pirqey de-Rabbi Eli'ezer),
Sefunot n.s. VI (1993), 115-165 (en hébreu).
1994
103. " ‘A l'image de Dieu’, L'Interprétation de Genèse I, 26 selon quelques exégètes qaraïtes du Moyen Age",
Henoch XV (1994), 1-21.
104.
"hanahat ha-ro’sh bayn ha-birkayîm", Daat XXXII (1994), 19-29.
105. "La Cabbale et l'Académie : les études de mystique juive en France",
Pardès XIX-XX (1994), 216-238.
106. ‘Rav Kook and the Return to Zion’, in : R. Patai et E. Goldsmith (éds.),
Thinkers and Teachers of Modern Judaism, New York, 1994, 7-16.
107. ‘Asher Zelig Margaliot’,
ibid., 17-26.
1995
108. "A Mystical Treatise on Perfection, Providence and Prophecy from the Jewish Íufi Circle", in D. Frank (éd.),
The Jews in Medieval Islam :
Community, Society, and Identity, Etudes sur le judaïsme médiévale, Leyde, 1995, 301-334.
109.
"Pûlmûs mûslemî mi-Teymân neged ha-Rambam - Ha-Imâm Muhammad al-Shawkânî we-sifrô be- ‘inyan hayyey ‘ôlâm ha-bâ‘ (Muhammad ash-Shawkâni et les Juifs de San‘a, un chapitre de la controverse maïmonidienne au Yémen)",
in : Y. Tobi (éd.),
Le-Rosh Yosef, Texts and Studies in Judaism dedicated to Rabbi Yosef Qafih, Jérusalem, 1995, 409-434.
110. "Solitary Meditation in Jewish and Islamic Mysticism in the Light of a recent Archeological Discovery",
Medieval Encounters II (1995), 271-296.
111. "Sa‘îd ben Yûsuf al-Fayyûmi",
Encylopédie de l'Islam. t. VII, Leyde, 1995, 680-681.
112. "Shabbatai Sebî,",
Encyclopédie de l'Islam, t. VIII, Leyde, 1995, 164-165.
113. “Sulaymân",
Encyclopédie de l'Islam, t. VIII, Leyde, 1995.
114. Compte rendu : Mosher Goshen-Gottstein,
R. Judah Ibn Bal'am's Commentary on Isaiah, Ramat Gan, 1992.
REJ CLIV (1995), 492-495.
115. Compte rendu : Mark R. Cohen,
Under Crescent and Cross : The Jews in the Middle Ages, Princeton, 1994.
European Judaism XXVIII, n°54 (1995), 96-98.
Publications 1995-1998
1996
116. "Judaism and Sufism",
in : S. H. Nasr et O. Leaman (éds.),
A History of Islamic Philosophy, Londres-New York, 1996, 755-768.
117. “Sa’adyâ Gâ’ôn, pionnier de la culture judéo-arabe” : La septième conférence internationale d’études judéo-arabes (Strasbourg 2-5 juillet 1995)” ,
REJ CLV (1996), 165-169.
118. “Interfaith Relations as reflected in the Genizah Documents”,
Bulletin of the Israeli Academic Center in Cairo, 1996, 10-13.
119. “Le Symbolisme du rite de la circumambulation dans le judaïsme et dans l’islam,: étude comparative”,
RHR 213 (1996), 161-189.
120. C-R : Y. Avishur,
The Oldest Translation of the Early Prophets into Judaeo-Arabic, Jérusalem, 1995, REJ CLV (1996), 299.
121. C-R
: Rashi 1040-1090, Hommage à Ephraim E. Urbach, Paris, 1993. REJ CLV (1996), 299-300.
1997
121.“Rabbi Makhlouf Emsellem (1837-1928), un des derniers lettrés de la culture judéo-arabe”,
in: M. Abitbol (éd.),
Relations judéo-musulmans au Maroc, perception set réalités, Paris, 1997, 189-223.
122. “Judaeo-Arabic Mystical Writings of the XIIIth-XIVth Centuries”,
in : N. Golb (éd.),
Judaeo-Arabic Studies, Amsterdam, 1997, 87-101.
123. “The Symbolism of Ritual Circumambulation in Judaism and Islam - A comparative study”,
Journal of Jewish Thought and Philosophy VI (1997), 345-369.
124. “Le symbolisme du rite de la circumambulation dans le judaïsme et dans l’islam : une étude comparative”,
in : F. Boespflug et F. Dunand (éds.),
Le Comparatisme en histoire des religions, Paris, Le Cerf, 1997, 197-210.
125. “‘
Al ma’arekhet ha-saddîqîm ba-mîstiqâh ha-yehûdît ûva-mîstîqâh ha-muslemît”, Da’at XXXIX (1997), 5-22. (La Hiérarchie des saints dans la mystique juive et musulmane).
126. “The Hidden Secret concerning the Tomb of Ibn ‘Arabî: A Treatises by ‘Abd al-Ghani an-Nâbulusî”,
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